Edessä on pino tekstiä, josta pitäisi muodostaa
esitys. Aikaa on vajaat seitsemän viikkoa. Taitavat teatterin ammattilaiset ja
lahjakkaat näyttelijäopiskelijat kokoontuvat ideoimaan. On tärkeää keskustella
tulkinnoista, joita tekstin tapahtumat ja henkilöhahmot herättävät, jotta
näytelmän maailma ja kohtausten sisällöt saadaan ajatuksen tasolla yhtenäiseksi.
Ideat kumpuilevat vapaasti, ja jokaisesta niistä voisi lähteä rakentamaan mitä erilaisimpia
maailmoja. Runsaudenpula vaanii nurkan takana.
”Otetaan reunasta kii”, sanoo Yrjö Juhani. Minkään
ei tarvitse vielä olla oikein, kyse on vain aloittamisesta. Ensimmäisten
lukuharjoitusten ja roolijaon jälkeen porukka painuu nöyrästi teatterimontun
pohjalle. Skenografi Samuli selittää keskustelujen pohjalta suunnittelemiaan
tilan käyttöön liittyviä ratkaisuja. Monttua tullaan hyödyntämään siltä osin hyvin
monimuotoisesti. Lavasteet tulevat olemaan siirreltäviä, ja tilavaikutelmat
muuntuvia. Keskeisenä korostuu myös jako yliseen ja aliseen maailmaan.
Kun yksi palikka on paikallaan, voidaan sen päälle
alkaa kokoamaan muitakin. Näyttelijät tulevat olemaan näyttämöllä koko
esityksen ajan. Ari harjoituttaa porukalle asemointeja suhteessa tilaan, ja kokeilut
herättävät jälleen uusia mahdollisuuksia ja luovia ratkaisuja erilaisten
tilavaikutelmien, kohtausten sävyjen ja hahmojen välisten jännitteiden esiin
nostamiseksi. Vaihtoehtojen kimpoillessa ilmassa myös konkreettisen tarpeiston
suhteen liikutaan vielä mielikuvien varassa. Osa toteutuksesta tulee kenties
lopullisessakin versiossa perustumaan mielikuvien ruumiillistamisen
teatterileikkiin: ”Tää olis nyt toi.”
Teatteriesityksen muodostumisprosessin avoimuuden
voi nähdä linkittyvän osittain nykypäivän tapaan hahmottaa maailmaa.
Globalisoituva ja virtualisoituva maailma on pullollaan erilaisia päällekkäisiä
vaihtoehtoja, mutta yksilö näkee vain sen, minkä hän kokee omalla kohdallaan
mielenkiintoiseksi ja tarpeelliseksi juuri sillä hetkellä. Jerusalemin tanssissa katsoja saa samalla tavalla valita ja kokea
teatteriesityksestä itseään kiinnostavimmat ihmeet. Tärkeintä on vain
keskittyä, sillä mitä tahansa voi nähdä tapahtuvan.
Ensimmäisen
viikon motto:
”Reunasta
kii” on alkujaan siteeraus Kati Lukalta, joka toimi lavastajana Jerusalemin
tanssin kantaesityksessä Oulun kaupunginteatterissa vuonna 1990. Ajatus on jo
sinänsä mitä tahansa työtaakkaa keventävä ja rimakauhua helpottava. Valmista ei
tarvitse tehdä, jostain on vain aloitettava. Aloittaminen on keskittymistä ja
virittymistä, oikeat ratkaisut löytyvät tekemällä, ja valmiiksi tullaan vasta
näiden vaikutuksesta.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti